בוגרים - חמ"ד לתמיד

החמ"ד כמשפחה ובית לבוגריו

מבוא

החמ"ד נכנס למהלך חינוכי משמעותי למען תלמידיו ובוגריו. אשר עיקרו כיצד הופכים את מערכת החינוך הדתית למערכת שפועלת מתוך עקרונות התפקוד של משפחה. אחת היוזמות היא כיצד לשמור על קשר עם בוגרינו? מהי המתכונת המתאימה לכך? ומה התכנים שראוי לחנך על מנת להשיג מטרה זו? וכמובן- למה בכלל צריך קשר כזה?

הקדמה- הרציונל

סיבות חינוכיות ערכיות רבות יש לצורך לשמור על קשר עם בוגרינו. ובעיקר סיבות חינוכיות מהותיות. בוגרינו הם פירותינו והם המטרה הסופית של החמ"ד. בסופו של תהליך חינוכי הוא לראות את התוצר ולשמר אותו. בניית קשר עם בוגרים נותן משמעות גדולה למערכת הלומדת ולתלמידים, אשר רואים ויראו בבוגרים דמות לחיקוי, להזדהות ולהעשרה אינטלקטואלית ע"י עיסוקם ותחומי העניין בהם עוסקים הבוגרים.

הזדמנות חיה וחווייתית של הלומד היום עם הלומד בעבר. למידה מהבוגרים, מניסיונם ופועלם. בראייתם את המערכת מהמקום שבו הם נמצאים היום. רפלקסיה על החינוך וההוראה במערכת בה למדו.

הבוגר הוא היעוד והמטרה של כל מערכת חינוך ואם הוא היעוד והיעד, עלינו להיעזר בו על מנת לשבח את העשייה הנוכחית. ברור שקשר טוב של המקיפים, הישיבות, באולפנות וכפרי הנוער עם בוגריהם, מעידים כ100 עדים על הפואמה החינוכית שלהם. וזאת ניתן להשיג ע"י העשייה במערכות הפועלות היום. וודאי במקומות שזה קורה באופן ראוי, וודאי נתנו את הדעת למטרה זו, כבר בתחילת התהליך החינוכי בחט"ע או כבר בחט"ב.

נדמה שרציונל זה שאנו מבקשים לממשו במערכת החינוך של החמ"ד, יסודו ושובשו הוא בתא המשפחתי. אבא ואימא כל עניינם וייעודם הם הבנים אשר יבוא היום והם ירימו כנפיים ויעזבו את הקן המשפחתי. העצמאות של פריחה זו תרתי משמע, באה מהמקום -מהו הבן או הבת האידיאלי של ההורות? וכיצד מתחזקים ומשמרים את הבנים והבנות הללו, שימשיכו להיות מה שאנו היינו רוצים ומצפים?

על מנת להשיג מטרה זו יש לנקוט בפעולות ובתוכניות חינוכיות וארגוניות וכדי לעזור למקומות החינוך יש ליצור בנק רעיונות מגוון ורחב אשר יהיה מעשי לבצעו ולממשו.

כחינוך התיישבותי בחמ"ד, אנו מבקשים להרים את היוזמה הברוכה והחשובה הזאת. התכנס כבר מס' פעמים, בפורומים שונים, ועוד יתכנס על מנת לקדם את הנושא.

במסגרות הדיונים שהתקיימו עד כה עולים הרעיונות הבאים. כמובן אלה רעיונות והמלצות וכיווני פעולה אשר כל מקום חינוך יוכל לבחור המתאים לו או להציע רעיונות נוספים.   ​