יוזמות חינוכיות מהנעשה בבתי"ס

לפניכם, מוצגות יוזמות חינוכיות שנולדו והתפתחו במוסדות חינוך של החמ"ד במינהל לחינוך התיישבותי פנימייתי ועליית הנוער. 

מקופלים ביוזמות אלו רגעים רבים של עבודה קשה, מאמץ, כוונות טובות ורגעי סיפוק ושמחה. מאחורי כל יוזמה עומדים צורך, קושי, סקרנות, רצון להתחדש, התלהבות והרבה יצירתיות. 

מטרתנו היא להציג יוזמות אלו, על כל שלביהן, על מנת לשתף אתכם בדברים היפים שנעשים, וכן "להדליק" ולעורר את הרצון ליזום דברים חדשים.

איך נולדת יוזמה חדשה? איך הופכים אותה מרעיון ליוזמה שמתממשת? ומה אני יכול/ה כמנהל/ת ללמוד מכך? 

על כך – בסיכום היוזמות המובא בפניכם.  

 עורך תוכן

היוזמה
הפעילות​
הדגש על
בית הספר
1
תלמידי בית הספר לומדים באופן מתוקשב במכללה האקדמית בקרית- אונו ( + שתי פגישות פנים אל פנים).
התלמיד
שיפור דימוי עצמי, שיפור הישגים.
בני חיל
2
יומולדת
כל הילדים שנולדו באותו חודש, מתכנסים בחדר המנהל. המפגש כולל ארוחת בוקר ושיחה משותפת שבה כל ילד משתף בחוויה משמעותית מהשנה החולפת ומטרה שהוא רוצה להשיג לשנה הקרובה. לאחר מכן, המנהל נפגש עם כל אחד מהילדים למפגש אישי. לתלמידים ניתנת גם מתנה קטנה
התלמיד
מודעות אישית, הגדרת משימות אישיות מגבירות מוטיבציה, קשרים בין אישיים עם הצוות החינוכי
סוסיא
3
"תהודה"
לצד התעודה התלמיד מקבל "תהודה" שנותנים לו חבריו. התהודה נכתבת באחד השיעורים האחרונים למחצית. כל תלמיד צריך לכתוב על כל אחד מחבריו לכיתה שני דברים: להגיד תודה על... ולבקש ממך ש...
מודעות אישית, שיפור קשרים חברתיים בכיתה, הגברת מוטיבציה אישית-חברתית
סוסיא
4
מפגשים לאורך השנה בין תלמידים לבוגרים, הוצאת עלון מחזור מקוון אחת לחודש. חשוב במיוחד לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים בצמתי חיים מרכזיים לאחר סיום ביה"ס
התלמידים הבוגרים
בני חיל
5
 
 
 
פסיכולוג/ עובד סוציאלי נפגש אחת לשבועיים עם קבוצת הורים בכדי לתת כלים ליצירת קשרים טובים עם ילדיהם המתבגרים
משפחה
תהליכים בין-אישיים של הורים עם ילדיהם
בני חיל, נריה שדות נגב
6
 
"יום סבאבא"
סבים סבתות
מפגש בן חצי יום (בבית הספר או במקום אחר) אליו הסבים והסבתות מוזמנים. המפגש כולל הרצאת אורח בנושא אקטואלי, לימוד משותף לסבא/סבתא עם הנכד על נושא משותף, סיור במתחם הישיבה ושי שמעניקים לסבא/סבתא
משפחה
דגש על קשרי משפחה תומכת, מורשת של הדורות הקודמים במשפחה
סוסיא
7
א. פרלמנט בית ספרי שבו התלמידים ומוריהם מחליטים יחד החלטות בנושאים בית ספריים.
ב. ישיבות צוות הרמי"ם בנושאים "בוערים" של הישיבה פתוחות לתלמידים, לשאלותיהם ולהצעותיהם, אך ללא זכות החלטה.
אקלים בית ספרי – שיתוף ומעורבות תלמידים בחיי בית הספר
שדה יעקב
8
מורים לומדים איך להכיל ולהתמודד עם בעיות רגשיות והתנהגותיות של תלמידים
קשרי מורה - תלמיד
אקלים בי"ס ושיפור הישגי לומדים
ימין אורד, נריה שדות נגב
9
יוזמה שנערכת בסמוך לתחילת שנת הלימודים שמטרתה ליצור קשרים בינאישיים טובים ופתוחים בין המורה לתלמיד. היוזמה מודרכת ע"י איש מקצוע המדריך את הצוות איך ליישם את הנושא בקשר עם התלמידים. הנושא מרכזי בחשיבותו לכל תלמיד, ובפרט לנוער בסיכון ותלמידים בעלי צרכים מיוחדים.
 
 
היוזמה
הפעילות
 
הדגש על
 
10
"מדרשטח"
כל 4 תלמידים בוחרת בבעל חיים מתוך קבוצה נתונה, לאחר חיפוש מידע, מוצאת בבעל החיים תכונות מעניינות ומשמעותיות לעולם האנושי, מציגה אזכורים שיש בתנ"ך ובמדרשי חז"ל על בעל החיים ואורחות חייו, יוצאת לטבע ומצלמת את בעל החיים ומסכמת בכתב את ממצאיה. צוות המורים מעבד את הכתיבה. בית הספר מוציא לאור ספר פרויקטים שנתי של הפרויקטים שנחקרו. עד כה יצאו 6 ספרים.
התלמיד
תהליכי חקר, לימוד עצמי, חוויתי, תהליכי כתיבה, הפנמה ע"י מציאת עניין אישי בחומרים נלמדים, בינתחומיות, פיתוח חומרי למידה עצמאיים של המורים
ישיבת סוסיא
11
הפעלה שכבתית ע"י העלאת הצגה/משפט בנושא נלמד (יחסי אליעזר בן יהודה עם משפחתו, ומחיר החייאת השפה)
פיתוח תחום ידע, משמעות וערכים, הפנמה
גבעת וושינגטון
12
פא"י – פרק אחד יומי. התלמידים שבוחרים להשתתף ביוזמה, לומדים כל יום פרק אחד בתנ"ך, על פי סדר שהם מקבלים מהאחראי על היוזמה. במשך שנות לימודיהן, התלמידים מסיימים ללמוד את התנ"ך כולו
פיתוח תחום ידע, משמעות וערכים, יוזמה ואחריות אישית, למידה עצמאית
אולפנת שעלבים
13
הפעלה של התלמידים כחוקרים את הנושא, את עצמם ואת חבריהם (עריכת סקר, עיבודו ומסקנות)
משמעות וערכים, בעיות אקטואליות, יוזמת תלמידים
גבעת וושינגטון
14
מרוץ הלפיד
מרוץ שנערך כל שנה סמוך לחנוכה ומיועד  להנציח אישיות משמעותית לתלמידים. (במקרה הספציפי – דרור וינברג). התלמידים מפיקים את כל האירוע - ההכנות, ההזמנות, בחירת המסלול, ניהול המרוץ. הקהילה והבוגרים מוזמנים למרוץ. בסוף המרוץ נערך טקס הדלקת נר חנוכה.
פיתוח יוזמה עצמאית של התלמידים, הנצחת דמות משמעותית, אחריות אישית וקבוצתית
ישיבת סוסיא
15
סדנת טיול נודד
טיול למשך 7 ימים, בו התלמידים מנהלים את כל מה שמתרחש בו. הם מקבלים תקציב ומחליטים על מה להוציא אותו, כולל אוכל שעליו הם אחראים, חולצות מחזור וכד'. הטיול כולל לינה ומתנהל בטבע, בחוץ. כל יום מעובד בצוותא בערב, סביב המדורה.
יישום מעשי וחווייתי של חומרים שנלמדו, התמודדות עם קשיים אישיים וקשיים חברתיים בתנאי שדה, אחריות אישית, ניהול עצמי וקבוצתי, חוויה אינטנסיבית
ישיבת סוסיא
16
התמודדות ועיבוד של אבל על מות דמות אהובה, מורה וקולגה. הנצחת הדמות ואישיותה בדרך של יוזמת כתיבה משותפת של התלמידות וצוות המורים, פעילות חודשית ענפה סביב מידות ותכונות שאפיינו את אותה דמות, והפיכת האבל הרגשי - למעשה שקרוב ללב
משמעות וערכים
פיתוח יוזמה חינוכית של צוות מורים מקצועיים, מודעות אישית, חוויה משותפת
אולפנת שעלבים
17
מערך של מטפלים בשיטות שונות (דרמה תרפיה, טיפול בעזרת בע"ח, ביבליותרפיה, טיפול באומנות) שמשולבים באופן עמוק בתוך ביה"ס. כך נוצר מעגל חיובי שבו המטפלים משנים את הרגשתם של התלמידים ואת יחסם לעצמם, את אופן התבטאותם והתנהגותם, ומתוך כך, גם את יחסיהם עם המורים. כתוצאה מכך, גם המורים יכולים להתמודד ביתר קלות עם הקשיים. כל זה יוצר אווירה טובה בבית הספר, אווירה שבה הילדים צומחים אחרת.
 
 
תיכון תורני "דרך אבות"