דבר המפקחת על עבודות גמר

​לבית הספר משימות רבות, כמה מהן באות לידי ביטויי ומענה בביצוען של עבודות הגמר על ידי התלמידים ב-י"א – י"ב.
הכנת עבודת-הגמר היא  משימה לימודית מתקדמת הדורשת חשיבה ברמה גבוהה, הבנה מעמיקה ורכישה של דרכי לימוד מתקדמות. היא מאפשרת היחשפות לעולם המדעי והמחקרי, על העושר והעניין הרב הטמון בו והאפשרויות האינטלקטואליות שהן מציעות לעוסק בדרך זו של לימוד. עבודת הגמר הנה דרך למידה אחרת, איכותית, המאפשרת לתלמידים בכתה י"א לבחור ולהתמודד, במסגרת משימות הסיום הנכללות בתעודת-הבגרות.
העבודות במנהל לחינוך התיישבותי מעמיקות את ידע התלמידים בתחומי דעת מגוונים: מקרא, ספרות, היסטוריה, ביולוגיה, חקלאות, לימודי- הסביבה, מדעי המחשב, מדעי -  החברה, אמנות, פיסיקה, תקשורת, גיאוגרפיה, לימודי א"י, מחשבת-ישראל, פילוסופיה, מוסיקה, תיאטרון ומחול.
 
 האפשרות שיש לו לתלמיד לשאול שאלה המעסיקה אותו, ללמוד תחומי דעת שיובילו אותו בדרכים מדעיות למצוא תשובה לשאלתו, מפתחת בלומד את האחריות, הדיוק, החריצות, היכולת להבדיל בין עיקר וטפל, לבחור בניסויי המתאים, לברור את התבן מן המוץ, להיחשף לקשיים ולהיות יכול להם באמצעות הדרכה מיטבית של מנחה מיומן. כחלק מהחינוך המדעי ומפיתוח תרבות החשיבה וביסוסה בבית-הספר,יש חשיבות רבה בעידודם של תלמידים מתאימים לבחור באתגר זה ולכוונם לדרך זו של למידה ופיתוח אישי.
פיתוח הסקרנות האנושית, היכולת לשאול שאלות ולחפש להן תשובות בדרכים מדעיות העומדות היום לרשות תחומי הדעת השונים, העמדת אתגר לימודי המאפשר לתלמיד לתת ביטוי ליכולותיו הטובות ולרצונו להעמיק את ידיעותיו ולהעשירן.
.ישנם תלמידים הכותבים עבודת-גמר בנוסף לבחינות הבגרות, ואחרים מגישים עבודה הממירה בחינת בגרות. (כל תלמיד רשאי להגיש עבודת-גמר אחת בלבד).
 
.אנו ממליצות מאד, להציע לתלמידים המתאימים מבין תלמידי כתה י"א למידה משמעותית מתקדמת זו ולסייע להם בבחירת הנושא ובהכנתה של עבודת-גמר.
 
 ענת בן מורה​, אתי סתיו 
הפיקוח על עבודות הגמר, במינהל לחינוך התיישבותי