דבר המנהל

​בהזדמנות זו אני מבקש להודות לקודמי בתפקיד, אבי טולדנו, ששירת כמפקח הדרכה 11 שנים והצליח ליצור נורמות וסטנדרטים שיש לנו משימה לשמור עליהם, ואם נשכיל אז נדע להוסיף על הקיים קומה. רוצה להודות על החפיפה ועל הזמינות לכל שאלה וסיוע. תודה לאבי ובהצלחה בדרך החדשה.

כאמור, אני חדש בתפקיד, וכחדש יש יותר שאלות ואי ידיעה ... אך דווקא בשל המצב הזה אני מרשה לעצמי לשאול מספר שאלות יסוד, בתקווה שבמהלך השנה נצליח לקדם גם מענה על שאלות אלו:
1. מה ייעודה של ההדרכה? 
2. מהו קהל היעד האפקטיבי להדרכה? או מהם הגורמים הנחוצים לעבודת הדרכה אפקטיבית (מנהלים, רכזים, צוותי הוראה)?
3. מהם המסרים / הדגשים בעבודת ההדרכה?
4. מהם הכלים והמתודות?
5. מהי סביבת העבודה והליווי של המדריך?

ישנן כמובן שאלות נוספות, אותן אנחנו נעבד במסגרת פורום מדריכים מובילים / מרכזי תחומים שייפגש השנה מדי חודש. נשאף לעדכן אתכם, וליצר את המסגרות בהן נוכל להקשיב לקולות מהשטח, ולאט לאט לייצר קהילה של מדריכים שיש לה מאפיינים, כיוונים וסדירויות משותפות.

בשלב זה כל אחד וכל צוות בתחומו מתבקש לתת מענה ״מקומי״ או צוותי לשאלות לעיל. כמו כן למנהל לחינוך התיישבותי ולמשרד החינוך תכנית עבודה, יעדים ודגשים. אין לי ספק, כי היכרות עם המרכיבים הללו תיצור את הסנכרון המתבקש בין משרד ראשי, מנהל ובתי הספר. 

דבר נוסף וחשוב - יש לנו עניין לספק למדריכים שירות ראוי וטוב בכל הקשור למילוי טפסים ולקבלת משכורת. אלא שחשוב לדעת שככל שאתם תהיו מדויקים במילוי ההנחיות, נוכל לשרת אתכם בצורה מיטבית. אי הבנה/ ידיעה של הנהלים גורמת לכך שאנו חסומים מיכולת לטפל בכם. הקפידו על הדיווחים, מס' שעות העבודה ביום, היקפי המשרה ועוד. ללא כל אלה המערכת חסומה ולא מאפשרת לנו לטפל בכם כיאות.
השנה יעבדו במסגרת המנהל לחינוך התיישבותי 300 מדריכים בעשרות תחומים ותתי תחומים (בשנה שעברה עבדו 350 מדריכים). המספר הזה מבטא קיצוץ שנעשה בתחום ההדרכה, קיצוץ שנועד להכשיר את הקרקע לחתימה על הסכם הכניסה לרפורמות השכר. הייתי שמח לבשר שההסכם נחתם, אך לא כך הם פני הדברים, ואנחנו בהמתנה להבשלת התהליך עם הארגונים.

לסיום, הוקרה ותודה לענת כהן, מרכזת ההדרכה, שהחליפה את ליה קורלנד, על כך שבשתי ידיה אוחזת בכל אשר על ההדרכה.