אופניים -יחידת לימוד

תאריך: 25/12/2017

האופניים- יחידת לימוד

​​​​האופניים מכל ההיבטים​

יניב זילבר, רכז זהירות בדרכים, בית הספר "שקמה" ביד מרדכי​​


יחידת לימוד בנושא האופנים
מצגת- האופניים מאז ועד היום

 
מטרות כלליות
1.      לעלות את רמת המודעות אצל התלמידים לכלי התחבורה האופניים – היסטורית האופניים, סוגי אופניים ושימושם, יתרונות וחסרונות. סכנות ודרכי התמודדות.
2.      ללמד את התלמידים כיצד עליהם לפעול בתובנה ובחוכמה עם האופניים כאשר יאלצו להתמודד עם חוסר בשבילי אופניים ועם החוקים הקיימים.
3.      ללמד את התלמידים כיצד לרכוב נכון עם ציוד מתאים וביציבה נכונה.
 
מערך שיעור הראשון יכלול את שקופיות 1 – 19
מערך שיעור שני יכלול את שקופיות 20 - 36
שקופית
נושא
מטרה
הנחיות לתלמידים
1
האופניים – מאז ועד היום.
להציג את נושא השיעור.
 
2
הגדרה לאופניים.
הצגת האופניים ככלי התחבורה ודרך השימוש בו בעולם.
 
 
3-4
סוגי אופניים
הצגת סרטון - להראות לתלמידים את סוגי האופניים הקיימים בעולם ואת השימוש בכל סוג וסוג למטרה שונה.
על התלמידים לכתוב במחברת את סוגי האופניים שראו בסרטון ומאיזה זוג אופניים התרשמו ו/או התחברו יותר.
5-6
כמה עובדות על אופניים
להציג בפני הכיתה מספר עובדות מעניינות על אופניים.
לכל עובדה יש שאלה. על התלמידים לענות בהצבעת יד את התשובה.
7
ההיסטוריה של האופניים
להראות את ההיסטוריה של התפתחות האופניים ע"י סרטון. מההמצאה הראשונה ועד היום.
לשים לב להתפתחות של האופניים במהלך ההיסטוריה. איך הם התפתחו, למה הם שימשו בעבר ולמה הם משמשים היום.
8
רכיבה על אופניים. תקנה 123
הצגת התקנה בפני התלמידים על החוק המחייב נסיעה עם אופניים תקינות.
דיון – האם כולם נוסעים עם אופניים תקינות?
9
חלקי האופניים
הכרות עם חלקי האופניים.
כל תלמיד בתורו אומר מה השם של אותו חלק שהמורה שואל לגביו.
10-11
חוקים ותקנות
להסביר לתלמידים את תופעת רכיבת האופניים על שבילי האופניים, המדרכות והכבישים.
להראות כיצד המשטרה מתמודדת/לא מתמודדת עם התופעה.
להראות סרטו של אכיפת שוטרים בחול ודרך ההתמודדות שלהם עם תופעת הרכיבה על המדרכות והכבישים.
לנסות להבין את הבעיה הקיימת בישראל של תנועת האופניים במדרכות ובכבישים.
12-13
תמרורים
ללמד את התלמידים על תמרורי האופניים.  
משחק התמרורים. כל תלמיד מנסה לזהות את סוג התמרור ואת משמעותו.
14
יתרונות ברכיבה על אופניים
להראות את היתרונות והצדדים החיובים של האופניים – כלכלי, חברתי, פיזי נפשי וידידותי.
לכל סרטון יש משמעות, על התלמידים לזהות אותו ולרשום אותו במחברת.
15
אופניים ופעילות גופנית
להציג בפני התלמידים בהרחבה את היתרונות הפיזיים ברכיבה על אופניים.
כל תלמיד מסביר מה ההבדל בין אירובי לאנארובי.
 
 
16
תרומת הפעילות הגופנית לתפקוד האדם
להציג בפני התלמידים בהרחבה את היתרונות הפיזיים ברכיבה על אופניים.
לדמיין כיצד נראה השלד שלכם בעת רכיבה על אופניים.
לצפות בסרטון של שלד רוכב על אופניים.
17
רכיבה נכונה.
ללמד את התלמידים כיצד רוכבים נכון על האופניים וכיצד רוכבים לא נכון.
יבחרו מספר תלמידים שיעלו על אופניים ויחושו את ההבדל בין רכיבה נכונה לרכיבה לא נכונה,
18
נזקים של רכיבה לא נכונה
לגרום לתלמידים להבין מהו הנזק הקיים מרכיבה ממושכת ביציבה לא נכונה.
לצפות בסרטון ולהבין את כיצד לתקן את מנח הגוף.
19
התאמה של האופניים לרוכב.
ללמוד כיצד להתאים את האופניים למבנה הגוף.
 
20
חסרונות ברכיבה על אופניים
להראות את החסרונות של האופניים.
 
21-24
תשתיות רכיבה לאופניים בישראל בהשוואה לעולם
ללמד את התלמידים מה המצב המצוי של תשתיות הרכיבה בישראל ובעולם ומה הסכנות הקיימות עקב חוסר בשבילי אופניים. להסביר מה הרצוי וכיצד ניתן להגיע לשם.
להראות את הצד היפה של הרכיבה על אופניים בהולנד. וכיצד הגיעו למצב זה.
 
25
אופניים חשמליות
הגדרה של האופניים החשמליות.
 
26
אופניים חשמליות תקנות ומגבלות.
להציג בפני התלמידים את התקנות והמגבלות של אופניים חשמליות..
בחלק זה של השיעור יתפתח דיון בו כל אחד יציג את דעתו לגבי התקנות של אופניים חשמליים. האם הוא בעד או נגד מהם היתרונות ומהם החסרונות. למי יש אופניים ולמי אין...
27
תאונת אופניים חשמליות שהסתיימה בנס
להסביר לתלמידים את הסכנות הקיימות ברכיבת אופניים חשמליות על הכביש ועל המדרכה.
לספר סיפור אישי או לכתוב את הסכנות הקיימות.
28
גורמי סיכון להיפגעות כתוצאה מרכיבת אופניים
ללמד את התלמידים שרכיבה על אופניים יכולה להיות מסוכנת וצריך להיערך בהתאם.
 
29-30
היפגעות כתוצאה מרכיבת אופניים
להראות לתלמידים שקיימת סכנת היפגעות שיכולה להיות קלה עד חמורה.
 
31
המלצות - למניעת היפגעות
ללמד את התלמידים כיצד ניתן למזר את הסיכון להיפגע.
 
32-35
אמצעי מיגון קסדה ותאורה
להראות לתלמידים את הסכנות הקיימות בעת היפגעות ואת האזורים הרגישים יותר. ללמד את התלמידים על אמצעי המיגון הקיימים ומדוע חשוב להשתמש בהם ומה החוק אומר.
 
36
סיכום
לסכם את השיעור.