אודותינו

​​

​מהו יעדה העיקרי של היחידה להנחלת הלשון?

מטרת העל של היחידה היא להביא את התלמיד העולה ליכולת תפקוד בשפה העברית ברמה הקרובה ככל האפשר לרמתו בשפת האם, כדי לאפשר את קליטתו האמיתית של העולה בישראל. 
מהי היחידה להנחלת הלשון? 

מיהו צוות היחידה להנחלת הלשון?

היחידה מורכבת מצוות בן עשרה מנחים המתגוררים באזורים שונים בארץ ואחראים על הדרכת המורים המלמדים עברית בבתי ספר בכל רחבי הארץ. מנהלת היחידה היא הגב' לילי פריד. 
צוות היחידה משתלם ומתעדכן כל העת, משתתף בכינוסים מקצועיים ומשתף פעולה עם גופים להוראת עברית בארץ ובעולם. 

מהן דרכי הפעולה של היחידה להנחלת הלשון?

היחידה מסייעת לבתי הספר בכמה ערוצים:
o הדרכה – הנחיית מורים, הנחיית מנהלים 
o השתלמויות – למורים חדשים, למורים ותיקים, לרכזי עולים ולצוות המנחים
o כתיבת חומרי לימוד – ספרי לימוד בסיסיים, ספרי העשרה, חומרים ממוחשבים, תכניות עבודה למורי האולפנים ועוד
o עריכת מבחנים – מבחני מיון, מבחני מעקב, מבחנים לקראת השתלבות בכיתות רגילות
o אולפני קיץ – ארגון, סיוע בהקצאת שעות, תכנון הלימודים
o ספרייה – ספרים, קלטות, לומדות מחשב, משחקים
o קידום הוראת עברית באמצעות מחשב

מי התלמידים שלנו? 

התלמידים שלנו הם עולים חדשים גילאי חטיבת ביניים וחטיבה עליונה, הלומדים במוסדות המינהל לחינוך התיישבותי ועליית הנוער. חלקם עולים שהגיעו לארץ רק כמה שבועות לפני תחילת לימודיהם וחלקם עולים ותיקים שנמצאים בארץ חמש שנים ויותר. חלק מן העולים הגיעו ללא הוריהם בפרויקט נעל"ה.

העולים מגיעים ממדינות רבות: אתיופיה, צרפת, ארגנטינה, פרו, הודו, ארצות הברית, קווקז, אוקראינה ועוד. 
חלק מן העולים מתקשים מאוד ברכישת הקריאה, וחלקם מתקדמים מאוד ומצליחים להשתלב בכיתות רגילות של ישראלים ילידי הארץ. 
מי המורים שאנחנו עובדים עמם? 
המורים המלמדים עברית כשפה שנייה הם מורים שהתמחותם הראשונית במקצועות שונים. עם הזמן, בסיוע היחידה להנחלת הלשון, הם מתמחים גם בתחום הוראת עברית כשפה שנייה. 

כיצד נעשית הכשרת המורים המלמדים עברית כשפה שנייה?

כל המורים מוזמנים להשתלמות בסיסית בת עשרה ימים מרוכזים, בחופשת הקיץ ובחופשת חנוכה. להשתלמות זו מוזמנים גם מורים שלמדו הוראת עברית במקומות אחרים. רוב המרצים בהשתלמות הבסיסית הם מנחי היחידה. ההשתלמות הבסיסית נועדה לסייע למורים להכיר את התלמידים העולים מנקודות מבט שונות, להעניק להם כלים יישומיים לעבודה עמם – החל מן השיעור הראשון באולפן, בכל מיומנויות השפה ובדרכים מגוונות – וליצור שפה משותפת בין מנחי היחידה לבין המורים. במהלך השנה נמשך הקשר עם המנחים. הם מבקרים בבתי הספר, מציעים הצעות לשיפור הלמידה ולהעצמת המורה, מציגים ספרים ותוכנות שהיחידה הפיקה לשימוש המורים והתלמידים, מזמינים אותם להשתלמויות נוספות, ומסייעים ככל יכולתם בבעיות שמעלים בפניהם המורים והמנהלים. בכל שנה נערכות גם השתלמויות למורים ותיקים. 

מהי גישתנו שלנו להוראת עברית כשפה שנייה?

לאור מחקרים בתחום הוראת שפות ולאור ניסיוננו גיבשנו את גישתנו: 
· אנחנו מדגישים את טיפוח כל מיומנויות השפה: דיבור, קריאה והבנת הנקרא, כתיבה והבנת הנשמע. 
· אנחנו מעדיפים ללמד עברית בעברית, אם כי לעתים נעדיף הסבר של חוקים דקדוקיים ושל פירושי מילים גם בשפת האם. הסיבה: תרגום לשפת האם חוסך זמן ובדרך כלל מסייע לתלמידים להבין באופן מדויק יותר. 
· אנחנו מדגישים את חשיבות הלימוד האינטנסיבי. תלמידי העל-יסודי זקוקים ללמוד במהירות את שפת הלימודים בבית הספר כדי שיוכלו לעבור את מבחני הבגרות בהצלחה. 
· אנחנו מדגישים גם את חשיבות לימוד הלשון הפונקציונלית והתקשורתית, כדי שהתלמידים יוכלו לתקשר בעברית במהירות האפשרית. 
· אנחנו מדגישים את הצורך לסייע לתלמידים העולים להכיר את המקום שהגיעו אליו מהיבטים שונים: גיאוגרפיה, תרבות, אקטואליה ועוד.  
​ 

לילי פריד - מנהלת היחידה להנחלת הלשון

lilyf@kfar-olami.org.il