כנס החינוך המיוחד מי יאיר לי את הדרך
 

כנס החינוך המיוחד ''מי מאיר לי את הדרך''

תאריך: 26/12/2016

​​​​יום עיון של המינהל לחינוך התיישבותי, שהתקיים בכפר הנוער תו"ם חרב לאת בעמק חפר, עסק בתלמידי החינוך המיוחד ובאתגרים הלימודיים והחברתיים שהם עוברים בבדרך הארוכה והמורכבת בדרך להצלחה. ​

​  מאירים את הדרך - לתלמידי החינוך המיוחד

יום עיון של המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך שהתקיים בשבוע שעבר בכפר הנוער תו"ם חרב לאת בעמק חפר, עסק בתלמידי החינוך המיוחד ובאתגרים הלימודיים והחברתיים שהם עוברים בבדרך הארוכה והמורכבת בדרך להצלחה. במסגרת הכנס, הוצגו סיפורים אישיים של תלמידים ובוגרים לצד תפיסות חינוכיות ומחקריות חדשות שהקנו לאנשי החינוך כלים נוספים לסייע לתלמידי החינוך המיוחד להתגבר על הליקויים ולהצליח.


אורנה פרידמן, מפקחת על החינוך המיוחד במינהל לחינוך התיישבותי שיזמה והנחתה את יום העיון אמרה:

"הפדגוגיה חשובה אבל אין תחליף למימד האישי בעבודה של איש חינוך עם תלמיד. החיבור והקשר האישי ביניהם עשויים פעמים רבות להכריע את מידת הצלחתו והשתלבותו של התלמיד. אמונה של מבוגר אחד משמעותי יכולה לטעת בתלמיד החינוך המיוחד כוחות אדירים לחולל מהפך במסלול חייו".

בכפר הנוער תו"ם חרב לאת בעמק חפר התקיים בשבוע שעבר (26.12.2016) יום עיון של המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך שעסק בתלמידי החינוך המיוחד, אשר מתמודדים עם אתגרים לימודיים וחברתיים במסע מורכב ומרגש בדרך להצלחה.

בכנס השתתפו מאות אנשי צוות חינוך מיוחד מכל הארץ - מפקחים, מנהלי בתי ספר, מנהלי אגפי חינוך ברשויות מקומיות, מורים ומטפלים שמלווים באופן יומיומי את תלמידיהם מהחינוך המיוחד במסע התבגרות וצמיחה מורכב ומרגש.

במסגרת יום העיון "מי מאיר לי את הדרך?" ותחת השאלה המהדהדת הזו עלו תלמידים ובוגרים שהציגו סיפורים אישיים ופיסות חיים מלאות אתגר, התמודדות, ומשאלה להצליח. לצד זאת, הוצגו בכנס תפיסות חינוכיות ומחקריות חדשות שהקנו לאנשי החינוך כלים נוספים לסייע לתלמידי החינוך המיוחד ולהאיר להם את הדרך החינוכית הלימודית והחברתית הארוכה והמאתגרת שעליהם לעבור כדי להתגבר על הליקויים ולהצליח.

את יום זה פתח אלון גבירצמן, בוגר תיכון בן גוריון בעמק חפר שלמד בכיתת התקשורת. אלון ניגן ארבעה שירים שהיוו השראה בדרכו הפרטית, וביניהם "שיר נבואי קוסמי עליז", ו"יש לי סימפטיה".

בהמשך, חן מילר, מורה בבית ספר לחינוך מיוחד שפרירים א' בעמק חפר שמתגוררת בעמק, סיפרה את סיפורה האישי והמרגש, כתלמידה שאובחנה כלקוית קשב וריכוז וסבלה מקשיים לימודיים ומדחייה חברתית, ועל הדרך בה התמודדה עם הלקויות, השלימה בגרות ותואר אקדמי והפכה למורה בישראל ולמפתחת תפיסת חינוך המבוססת על ניסיונה האישי. מילר סיפרה על הוריה ועל אנשי חינוך מיוחדים שפגשה במהלך הדרך שהצליחו לטעת בה אמונה עצמית ומוטיבציה להתקדם. כיום חן הפכה בעצמה לדמות משמעותית ומעוררת השראה בלב תלמידיה.

את יום העיון חתמה הרצאה מרתקת של פרופ' יורם יובל, בנושא השפעת הרגשות על עיצוב המוטיבציה  והקשר שבין המוח לנפש. פרופ' יובל פתח צוהר להבנה טובה יותר של מבנה המוח האנושי ואיך זה משפיע על אופן העבודה היומיומית עם תלמידים. כל תלמיד בחינוך המיוחד, גם הפגוע ביותר, חווה עולם רגשי עשיר בדיוק כמו כל אדם, אך לא תמיד יש לו יכולת לבטא את רגשותיו וזה בדיוק המקום בו איש חינוך יכול לסייע.

את יום העיון יזמה והנחתה אורנה פרידמן, תושבת מושב חיבת ציון בעמק חפר והמפקחת על החינוך המיוחד במינהל לחינוך התיישבותי.  

לדבריה, "הפדגוגיה חשובה אבל אין תחליף למימד האישי בעבודה של איש חינוך עם תלמיד. החיבור והקשר האישי ביניהם עשויים פעמים רבות להכריע את מידת הצלחתו והשתלבותו של התלמיד. אמונה של מבוגר אחד משמעותי יכולה לטעת בתלמיד כוחות אדירים ולחולל מהפך במסלול חייו".

"להיות איש חינוך משמעותי", אומרת פרידמן, "זה להאיר את הדרך לתלמיד שמרגיש שדרכו קשה, חשוכה וסבוכה, לעזור לתלמיד להחזיק את התקווה בלי לבטל את הייאוש והתסכול שהוא חווה, לאפשר לו לראות את האופק שמבעד לקושי העכשווי ולפלס יחד אתו את הדרך המתאימה להצלחה"