מסע בין קהילות חינוך

תאריך: 11/07/2016

​מאות מנהלי מסגרות חינוך של המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער יצאו למסע בין קהילות החינוך המגוונות שבפיקוח המינהל.

​יוצרים עתיד ישראלי משותף

מסע בין קהילות חינוך ממגזרים שונים

​מאות מנהלי מסגרות חינוך של המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך יצאו השבוע (10-11/7/2016) למסע בין קהילות החינוך המגוונות שבפיקוח המינהל: חילונים, חרדים, דתיים-לאומיים, עולים חדשים, דרוזים, ערבים וצ'רקסים. במסע השתתפו מנהלי פנימיות וכפרי נוער, ראשי ישיבות ואולפנות ומנהלי בתי ספר אזוריים מכל המגזרים וזרמי החינוך.

המטרה: לעודד יצירת שותפויות חינוכיות ארוכות טווח בין קהילות חינוך, מורים ותלמידים ממגזרים שונים הנמצאים במינהל. השיח והמפגשים יאפשרו היכרות שמעבר לסטריאוטיפים, תוך התמודדות עם ההבדלים ועם הצורך למצוא מכנים משותפים כדי לפעול יחד למען הקהילה והחברה כולה.  מוסדות חינוך שישתתפו בתכנית יקבלו מהמינהל תמיכה כספית, הכשרה וליווי מקצועי.  

ד"ר בני פישר, מנהל המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער:

"קיים מתח רב בין הקהילות השונות בישראל  ונדמה שהפערים גדולים ובלתי ניתנים לגישור. חלקים מתוכנו חושבים או שמא מייחלים לוותר על קהילה או שבט כלשהו בתקווה שאז החיים יהיו טובים יותר. אך כנראה שהמציאות לא תשתנה, והאתגר הגדול שניצב בפנינו הוא לייצר חברה המכילה את כלל שבטיה בלי לבטל את ייחודו של כל שבט. הצעד הראשון שעלנו לעשות כאנשי חינוך הוא להכיר חלקים שונים בחברה הישראלית, לחשוף אליהם גם את תלמידינו ולתת בידיהם כלים להתמודדות ראויה עם השונות בינינו.

את המסע הזה התחלנו אצלנו בבית. יצאנו למסע בין שבטים וקהילות החינוך המגוונות במינהל כדי להכיר את ה'אחר'. ביקרנו במסגרות חינוך שונות ופגשנו תלמידים ואנשי חינוך מכל המגזרים. הקשבנו, התלבטנו, הסכמנו והתווכחנו אבל בעיקר הבנו את העוצמה והפוטנציאל הטמונים בקהילות החינוך השונות בינינו ומה אנו מפסידים כשאנחנו לא מכירים אותם".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ששמע על היוזמה למסע כתב למנהלי ומנהלות קהילות החינוך: "אין זה מובן מאליו לפנות יומיים ולצאת יחד, שונים ושותפים, להרפתקה שייעודה הרהור וערעור על המציאות הישראלית ועל הזהות – האישית, הקבוצתית, החינוכית. אין זה מובן מאליו להסכים לפתוח עיניים, אוזניים ולבבות, להשיל את תפקידכם כמחנכים ולהרשות לעצמכם להתחנך: לשאול שאלות, לברר מורכבויות..."

ריבלין הוסיף וכתב  "כפרי הנוער, הישיבות והאולפנות, הפנימיות ובתי הספר האזוריים היו מאז ומתמיד כר פורה למנהיגים ולמנהיגות של החברה הישראלית. המינהל לחינוך התיישבותי אינו רק פסיפס של החברה הישראלית כולה אלא הוא גם מכיל בתוכו את כל החלומות שלנו עליה, ועלינו.

הנשיא חתם את מכתבו: "אני מאחל לכם שהמסע יסייע לכם לחזור נחושים יותר לתת בידי התלמידים והחניכים שלכם את הכלים להכיר את כל מי שילכו לצידם במסע חייהם ולטעת בהם את הכרת ערכה של

השותפות בין הקבוצות והקהילות בחברה הישראלית.

מאות מנהלי מסגרות חינוך של המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך יצאו השבוע (10-11/7/2016) למסע בין קהילות החינוך המגוונות שבפיקוח המינהל: חילונים, חרדים, דתיים-לאומיים, עולים חדשים, דרוזים, ערבים וצ'רקסים. במסע השתתפו מנהלי פנימיות וכפרי נוער, ראשי ישיבות ואולפנות ומנהלי בתי ספר אזוריים מכל המגזרים.

המסע נערך במטרה להכיר מקרוב את 'האחר' ולעודד יצירת שותפויות חינוכיות ארוכות טווח בין קהילות חינוך, מורים ותלמידים ממגזרים שונים שנמצאים תחת הפיקוח של המינהל לחינוך התיישבותי.  

מטרה זו הינה יעד מרכזי בתכנית החינוכית האסטרטגית של המינהל.

מוסדות חינוך שישתתפו בתכנית יקבלו מהמינהל תמיכה כספית, הכשרה וליווי מקצועי.

בתוך כך, המינהל יזם ומממן תכנית הכשרה ל'מורים מובילים' שיובילו שותפויות בין מגזרים במסגרות החינוך שלהם – בתי ספר, פנימיות וכפרי נוער. 

התכנית נועדה להניע את צוותי החינוך והתלמידים לפעולה, ללקיחת אחריות ולהבנת המורכבות, כמו גם להכרות מעמיקה עם הפסיפס העשיר והצבעוני של החיים במדינת ישראל כיום.  

השיח והמפגשים יאפשרו היכרות שמעבר לסטריאוטיפים, תוך התמודדות עם שאלות של זהות יהודית וישראלית בחברה רב תרבותית, עם ההבדלים ועם הצורך למצוא מכנים משותפים כדי לפעול יחד למען הקהילה והחברה כולה.   באמצעות דיאלוג בין שונים, הקניית כלים לשיח וללימוד ועיון במקורות, נוצרת תשתית לעשיה ולתרומה קהילתית משותפת, להנעה לפעולה ולשינוי חברתי.

המורים המובילים בכל מוסד חינוך יאתרו בתוך המינהל מסגרת חינוכית אחרת, ממגזר שונה, ויבנו יחד אתה תכנית לשותפות חינוכית מתמשכת בהיבט הלימודי, החברתי והתרבותי בין שתי מסגרות החינוך.

במינהל מציינים כי לאור הניסיון שנצבר ומחקרים שעוסקים בנושא, הוחלט להתמקד בשלב ראשון במפגשים בין צוותי החינוך מהמגזרים השונים, אשר יבנו את התשתית למפגשי תלמידים בהמשך.  המורים יחוו תהליך של שיח בין מגזרים ומתוך החוויה האישית של 'חדר מורים לומד', הם יבנו תכנית גם עבור התלמידים.