מקדמים קיימות בחינוך

תאריך: 08/05/2017

​89 בתי ספר הוסמכו היום ל"בתי ספר ירוקים" ובהם: בית ספר אזורי על יסודי "מעלה שחרות" בחבל אילות, בניהולה של אפרת אדר ובית ספר אזורי על יסודי "אופק" בקיבוץ עברון, בניהולו של זיו שר השייכים למינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער

ד"ר בני פישר, מנהל המינהל לחינוך התיישבותי בירך את בתי הספר הזוכים ואמר:  
חינוך לקיימות הנו נושא מוביל במיוחד בבתי הספר האזוריים הפועלים במרחב הכפרי.
בבתי ספר אלו לומדים תלמידים בני קיבוצים ומושבים שינקו מהבית ערכים של אהבה לטבע ולסביבה. 
מבחינתם, שמירה על הסביבה זה שמירה על הבית, וחינוך לקיימות זו דרך חיים.
תפישה זו  מובילה למיזמים קהילתיים רחבים בנושא קיימות ושימור סביבה, שפורצים את גדרי הכתה ובית הספר, אותם מובילים התלמידים בשיתוף ההורים וכל תושבי הקהילה.

"במינהל לחינוך התיישבותי הוסמכו עד כה 30 בתי ספר על יסודיים ירוקים/ירוקים מתמיד, המהווים כ-20% מכלל בתי הספר העל יסודיים בארץ שמוסמכים כבתי ספר ירוקים", 
אומרת ענת זמל ממונה תחום חינוך חברתי-קהילתי במינהל. לדבריה "האתגר הגדול הוא לשמר את הפעילות הזו גם בבתי הספר העל יסודיים, בהם התלמידים מתמודדים עם מערכת לימודים עמוסה ובגרויות. 
אך התלמידים שלנו במרחב הכפרי מבינים את חשיבות הנושא ונרתמים ביוזמתם לקדם פעילויות בתחום כדרך חיים.



משרד החינוך העניק בשבוע שעבר (ד', 3.5.2017) תעודות הסמכה ל-89 "מוסדות חינוך ירוקים". מוסדות אלו מהווים דוגמה ומופת לקיום אורח חיים בתפישת הקיימות בבית ספרם, ובוגר בית הספר יהיה אזרח פעיל, אחראי, מעורב ופועל בסביבתו ובקהילתו. 
בין המוסמכים ניתן למצוא בתי ספר מכל רחבי הארץ ומכל המגזרים של מערכת החינוך. חינוך לקיימות  מפתח בקרב התלמידים את מיומנויות המאה ה-21, ומיומנויות של חשיבה מסדר גבוה.
בטקס ההסמכה, שהתקיים בבית החייל בתל אביב, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, נטלו חלק  מנהלים ומורים מבתי הספר שקיבלו את ההסמכה, נציגי רשויות מקומיות, מנהלי מחוזות ממשרד החינוך ומהמשרד להגנת הסביבה, נציגי מטה משרד החינוך, 
מפקחים ומדריכים במשרד החינוך, רכזי חינוך סביבתי ממחוזות המשרד מהרשויות המקומיות ומאיגודי הערים לאיכות הסביבה.

במהלך הטקס, בתי הספר "מעלה שחרות" בחבל אילות ובית הספר "אופק בקיבוץ עברון, שבפיקוח המינהל לחינוך התיישבותי ופנימייתי במשרד החינוך, הוסמכו כבתי ספר ירוקים. 

ד"ר בני פישר, מנהל המינהל לחינוך התיישבותי בירך את הזוכים ואמר:  חינוך לקיימות הנו נושא מוביל במיוחד בבתי הספר האזוריים הפועלים במרחב הכפרי.
בבתי ספר אלו לומדים תלמידים בני קיבוצים ומושבים שינקו מהבית ערכים של אהבה לטבע ולסביבה.  מבחינתם, שמירה על הסביבה זה שמירה על הבית, וחינוך לקיימות זו דרך חיים.
תפישה זו  מובילה למיזמים קהילתיים רחבים בנושא קיימות ושימור סביבה, שפורצים את גדרי הכתה ובית הספר, אותם מובילים התלמידים בשיתוף ההורים וכל תושבי הקהילה באזור. 

המינהל לחינוך התיישבותי מפקח על בתי הספר העל יסודיים האזוריים (קיבוצים ומושבים) ובכפרי הנוער.
לדברי ענת זמל, הממונה על חינוך חברתי-קהילתי במינהל לחינוך התיישבותי, עד כה הוסמכו במינהל 30 בתי ספר על יסודיים ירוקים או ירוקים מתמיד,
המהווים כ- 20% מכלל בתי הספר העל יסודיים שמוסמכים כבתי ספר ירוקים. 
לדבריה האתגר הגדול הוא לשמר את הפעילות הזו גם בבתי הספר העל יסודיים, בהם התלמידים כפופים למערכת לימודים עמוסה ובגרויות. אך התלמידים מבינים את החשיבות ונרתמים ביוזמתם לקדם פעילויות בתחום כדרך חיים".

ועדת ההסמכה, שבחרה בבית הספר מעלה שחרות כתבה בנימוקיה:  "הוועדה התרשמה מעבודת הצוות החינוכי במעלה שחרות, מהפרויקט הקהילתי, מהנראות ומפעילותה של המועצה הירוקה. ניכר כי בית הספר מוביל  פעולות משמעותיות ותחום החינוך לקיימות בבית הספר" .  
אפרת אדר, מנהלת בית הספר אמרה: "ביה"ס מאמין בייעוד החינוכי לקדם את תלמידיו בצורה רב ממדית – לימודית, ערכית וחברתית, סביבתית וקהילתית.
בית הספר מציב את התחום הסביבתי במרכז. הנושא זוכה לביטוי בחזון החינוכי של בית הספר ומחלקת החינוך, ונלמד במגוון תחומי דעת,
בסיורים וטיולים חודשיים בהדרכה ייחודית של התלמידים, הפעלות בנושא ובתפקוד השוטף של בית הספר.

בין המיזמים החינוכיים-סביבתיים שמפעיל בית הספר מעלה שחרות:

תלמידי שכבה ז' מדריכים סיורי שטח של תלמידי בית הספר היסודי ועורכים עימם הפעלות בתחום שמירת הטבע הדרכה בשטח של תלמידי ביה"ס היסודי ע"י תלמידי ז', כאשר המורים ומדריכי  החינוך הבלתי פורמאלי מצטרפים כחניכים.
פרוייקט "תמנע" בשכבה ט – במסגרתו התלמידים למדו על תמנע מהיבטים שונים: כלכלי, הסטורי, ארכיאולוגי, גאוגרפי ועוד. את ההרצאות העבירו אנשים מהקהילה בסוף הפרויקט התלמידים הגישו דגם שקשור לנושא.
כמו כן,  תלמידי בית הספר לומדים וחוקרים את נושא המים בשיתוף עם תלמידים מהכפר "עין מאהל" (ליד נצרת) 
בנוסף, התלמידים עורכים סיור להכרת טכנולוגיות להפקת חשמל מאנרגיה מתחדשת. במסגרת לימודי הפיזיקה ומתוך חיבור לחזון האזורי, התלמידים יוצאים לסיור ומבקרים במתקני ייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת הפזורים באזורנו.
****
במהלך השנים הוסמכו כ-900 בתי ספר מכל רחבי הארץ (יסודיים ועל יסודיים),  והיום, כאמור, קיבלו הסמכה 89 בתי ספר, מתוכם 23 קיבלו הסמכה כ"בית ספר ירוק מתמיד". 
"בית ספר ירוק מתמיד" נדרש להרחיב את העיסוק שלו גם בהיקף שעות הפעילות ובהיקף מספר המשתתפים בתהליך הקיימות בבית הספר.
תהליך ההסמכה הוא חלק ממהלך רחב היקף של משרד החינוך והמשרד להגנת הסביבה, שמטרתו להטמיע את החינוך לקיימות במערכת החינוך, ולהפוך את נושאי הסביבה לחלק אינטגראלי מהתכנית הבית ספרית ומשגרת החיים בבתי הספר. 
התוכנית כוללת השתלמויות מורים בית ספריות, השתלמויות לגננות, בניית תכניות בית ספריות בנושא קיימות והטמעתן בליווי מדריכים מקצועיים. מוסדות החינוך הירוקים הציבו לעצמם יעד להתאים את חיי המוסד למתכונת של התנהלות ירוקה. 
בתוך כך, בתי הספר משלבים בתכני הלימוד נושאים של סביבה וקיימות, והתלמידים הגיעו להישגים מרשימים בתחומים אלה. בנוסף, במסגרת הפעילות הצליחו מוסדות החינוך לצמצם צריכה אנרגטית ולקיים פעילות ענפה למען הקהילה והרשות המקומית.
חינוך לקיימות מהווה סביבה חינוכית משמעותית עבור הלומד, סביבה המספקת את צרכי הילד בתהליך ההתפתחות, סביבה המעוררת לבחירה, לסקרנות, ליוזמה, להתלהבות, לפליאה, לנתינה, לתרומה ולהתמדה. כל זאת, תוך הקניית ערכים לאחריות ומחויבות כלפי הסביבה בה אנו חיים. חינוך לקיימות עוסק בדילמות אותנטיות ורלוונטיות ללומדים, מפתח מיומנויות של פתרון בעיות ותהליכי קבלת החלטות, מפתח חשיבה ביקורתית ויכולת שיפוט, יכולת לעבוד בצוות, יכולת לשתף פעולה ולעבוד בתקשורת מיטיבה.

במסגרת תהליך ההסמכה  נדרשים בתי הספר לעמוד ב- 6 קריטריונים: 
שילוב נושא הסביבה בתוכנית הלימודים
ביצוע פרוייקט קהילתי סביבתי
ניהול אורח חיים מקיים בבית הספר והצגת אסמכתאות לחסכון במשאבים
מתן ביטוי ויזואלי בקירות בית הספר ובחצר בית הספר לעיסוק בנושאי סביבה
הובלת מועצת תלמידים ירוקה 
ביצוע הכשרת מורים לצוות בית הספר בנושאי סביבה.