התלמידים הזוכים עם צוות עבודות גמר. קרדיט: ששון תירם​

פרס גור אריה לעבודות מצטיינות

​​פרס "גור אריה" לעבודות גמר מצטיינות מטעם המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך

פרס גור אריה לעבודות גמר מצטיינות​​

  • בין העבודות: תלות בני נוער באפליקציית 'וואטסאפ', הסלנג בפנימיה, 'שירת המחלה' גידול אצות ושיגור לוויינים
  • מובילים: כמחצית מכלל עבודות הגמר בארץ נכתבות על ידי תלמידי החינוך התיישבותי 
     

המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך העניק היום (ה', 7.12.2017)  בטקס חגיגי פרס לעבודות גמר מצטיינות ע"ש גור-אריה, לעשרה תלמידים מכל הארץ שכתבו את העבודות המצטיינות ביותר. כל תלמיד זכה בתעודת הוקרה ובפרס כספי ע"ס 1,500 ₪.

בין העבודות: תלמידה שחלתה במחלת עור והחלה לכתוב שירים כדרך להתמודדות עם המחלה, בחרה לכתוב עבודה על "שירת המחלה", במסגרת תחום ספרות, ולחקור שירי משוררים שסבלו ממחלות שונות.

תלמידה שהחלה ללמוד בפנימיה ולא הבינה את 'קוד הדיבור' החליטה לחקור את הסלנג הפנימייתי במסגרת תחום הלשון העברית, ותלמידת אולפנה מגוש עציון חקרה בהיסטוריה את יום הנכבה בניסיון להבין על מה נאבקים שכניה הערבים.

בתחום מדעי החברה, תלמידה חקרה את תלות בני הנוער באפליקציית ה'ווטסאפ', ותלמידים נוספים חקרו מערכת חשמל לשיגור לוויינים, את משמעות הקיום האנושי, גידול אצות כמזון חלופי לאנושות ועוד.

עבודת גמר הינה עבודה מחקרית ברמה אקדמית שתלמידי תיכון רשאים לכתוב בנושאים שונים, לבחירתם, מעבר למקצועות הלימוד הרגילים. העבודה מזכה אותם ב-5 יחידות לימוד נוספות בבגרות.

במסגרת כתיבת העבודה התלמידים נדרשים להשתמש בכלי מחקר אקדמיים ומדעיים, תוך ליווי והנחיה של מומחים מקצועיים מהאקדמיה. העבודות נבדקות על ידי בוחנים חיצוניים המומחים בתחום הדעת בו עוסקת העבודה, ומהן נבחרות העבודות המצטיינות ביותר.

 "כמחצית מכלל עבודות הגמר בארץ המוגשות למשרד החינוך נכתבות על ידי תלמידים מבתי הספר האזוריים, כפרי נוער, ישיבות ואולפנות שבפיקוח המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער" אומרת יעל הורוביץ, המפקחת על עבודות הגמר במינהל, וזאת כתוצאה מתפישה חינוכית של המינהל המעודדת תלמידים לפתח סקרנות ויכולות למידה ומחקר עצמאיות, כחלק מחוויית למידה משמעותית". 

"על עבודות גמר לא עושים "ריסט" בסוף התיכון, מדגישה אתי סתיו רכזת עבודות הגמר, התלמידים זוכרים את החומר כי למדו נושא שהם בחרו מתוך העולם האישי שלהם  ומעניין אותם".

הפרס מוענק על שם המחנך ישראל גור-אריה ז"ל,  ממושב תל עדשים ובהמשך מקבוצת גבע, אשר שימש כמפקח על החינוך החקלאי מטעם משרד החינוך, וראה את פסגת ההוראה והלימוד בחקירה והתנסות עצמית של תלמידים.