שיעור מהאדם הקדמון

​תקציר:

הסרט מתאר דיאלוג אילם בין שתי דמויות גבריות. דמות אחת מייצגת את האדם הקדמון והשנייה את האדם המודרני. האדם הקדמון חי את חיו לפי מנהגי התרבות הקדומה. האיש המודרני מנסה לשדלו להתקדם ולנצל את האיכויות הגלומות בפלאי הטכנולוגיה. האדם הקדמון אינו מוכן להשתנות ונשאר מסוגר בעולמו. האדם המודרני מתמודד עם סיכוני הקדמה וברצונו לדאות הוא נחטף ע"י ציפור טורפת ששובה אותו בתוך קן עם גוזליה. ציפור הטרף מאכילה את גוזליה במנת דגים וכך גם האיש השבוי מקבל דג.  וכמו בעולם המודרני בו החזק שורד, מנסים גוזליה של הציפור הטורפת לחמוד את הדג שקיבל האיש והוא נאלץ להילחם על שלו.

ראו סרטון בהמשך

(אורך הסרטון כ-3:30 דקות)         

 

נקודה למחשבה:

המתח שבין מסורת וקידמה קיים בכל חברה. יחד עם הרצון להתקדם ולהתחדש אנחנו שוכחים לפעמים את ההיסטוריה ואת מה שניתן ללמוד ממנה. תהליך המעבר לעולם המודרני וזריקת הישן מאחור גורם לעיתים תחרות שבסופה המנצח הוא בעל הכוח, הממון, הידע והשררה. הסרט מביא לידי ביטוי את עליונותו של "בעל היכולת לעוף". לרוע המזל הרצון לעוף יותר גבוה מפגיש עם זה שיודע לעוף עוד יותר גבוהה והוא בכישוריו כובש ומשעבד את החלש שצריך להתמודד על הגנתו. 

​נקודות לדיון:

  • לאחר צפייה ראשונה בסרטון מה את/ה מבין?
  • מה מאפיין את תבנית החשיבה המרכזית של כל אחת מהדמויות?
  • מה לדעתך הוא ה"אופק" של כל אחת מהדמויות, לאן היא מנסה להגיע?
  • על הציר שבין שמרנות לפתיחות כפי שמוצג בחלקו הראשון של הסרטון – עם מי את/ה נוטה להזדהות, עם זה ששומר על המוכר והידוע או זה המחפש דרכי קדמה וחדשנות? מדוע?
  • תאר/י סיטואציה מחיי הפנימייה כאשר לקבוצתך מציעים להתחדש ב"כנפיים" – מה יקרה לקבוצה? חשוב/י על תסריט המשך.
  • צפה/י כעת שוב בסרטון מה קורה בסוף? מה לדעתך המסר שרוצה יוצר הסרטון למסור לצופה בחלקו השני?
  • היכן מתחבר המסר לחיי הפנימייה שאת/ה מכיר/ה? 

שימו לב! בתחתית הסרטון יש קובץ פעילות להורדה