​​למה לנו הסדנה הזו?

אנו רואות חשיבות רבה בעיסוק בשאלה הזו כהכנה לפתיחת סדנא בנושא חינוך לבריאות מינית.  בתפיסה שלנו המטרות להפעלת סדנא רבות ומגוונות וחייבות להיות מדוברות בין מנחי התכנית ואחר כך גם במרחב הקבוצתי.
מה פתאום אנחנו "נופלים" על בני הנוער בסדנא כזו? האם מטרתנו להטיף- "לחפור" להם על התנהגותם המינית? האם בקיום הסדנא אנו מאותתים להם, שהגיעו לגיל שאפשר להתחיל? הבהרת ההקשר להפעלת הסדנא חשובה במרחב הקבוצתי וכחלק מהתהליך הסדנאי.
התהליך בהפעלת סדנא חשוב לא פחות מהתכנים המעברים בה ובמובן זה אמור התהליך לשרת את היחיד- החבר בקבוצה בתהליך התפתחותו וגיבוש זהותו כמו גם את הקבוצה כישות בתהליך גיבושה והתפתחותה.
הנושא, בו אנו עוסקים, טעון בטאבו; יוצר אי- נינוחות או אסור בדיבור.  עלול להיווצר מצב, בו  אין פניות אמיתית לשיחה, להרהור להעברה ולקליטה של מידע חדש.
לכן עלינו להיות מודעים למה שאנחנו מביאים איתנו; למחשבות, לרגשות, לעמדות ולרצונות אנחנו נכנסים לנושא.  עלינו לשאול את עצמנו, כמו גם את הנוער, מה עלול לחסום דיאלוג.                               
על מנת שהתהליך יעלה יפה, יתמוך ויאפשר מרחב הרהור בטוח אנו מציעות לחזור ולהעלות את הכללים לשיח, אותם נביא בראשית כל מפגש;
1.     הקשבה- פנימה והחוצה.  הקשבה לדומה ולשונה.
2.     כבוד- כלפי כל המשתתפים, באמצעות דיבור מכבד, שמירה על מרחב הקבוצה.
3.     נכונות לבוא ממקום שאינו יודע- מקום מאפשר, פחות שופט, יותר מהרהר.
4.     שמירה על פרטיות המשתתפים- נוכל לדבר על "מה" שהיה בלי לציין "מי" אמר.
5.     התייחסות לזמן- מתוך כבוד לכל המשתתפים ולכל הנושאים העולים לדיון.
 
כל הכללים לשיח מביעים כבוד לאחר, לדמיון ולשונות, מתוך תפיסת היתרון שבמגוון הדעות, העמדות והרגשות.
מצורפות ארבע פעילויות, הנוגעות לשאלה "למה לנו הסדנא הזו?"
1.     "על כוס תה"- סצנה מהסדרה המצויירת אוואטר.
2.     פייסבוק- פעילות באדיבות אן רטיג ואורית שריקר- נערכה ב"כפר סילבר"
3.     שאלון מטרים לסדנא- באדיבות יסמין דבש וחגית בניסטי- נערכה ב"אורט ימי אשדוד"
4.      מיפוי קשרים, נושאי שיחה ושיתוף- פעילות  באדיבות דבורה סדיגורסקי וטליה אבן חיים נערכה באולפנת "קדומים".
 
 1.    "על כוס תה"- סצנה מהסדרה המצויירת אוואטר
גרוי לצורך הקדמה ודיון בשאלות רבות חשובות לראשית הפעלת סדנא;
-  מה יכול לבוא לדיון במפגש בין עולמות- מבוגרים וצעירים
- האם "יש מצב"  לדיבור אמיתי מהלב ביניהם?
-  מה מאפשרת העזרות?
- האם העזרות היא תמיד צעיר במבוגר?
- למה זקוקים צעירים כעזרה במסעם?
- איך צעירים מסייעים לצעירים במסע?
- מה מגבלות הסיוע של צעירים לצעירים?
- מה הקודים והכללים כדי שהמפגש שלנו יהייה תומך ולא פוגעני?
 
 
2.   פייסבוק- פעילות פתיחה באדיבות אן רטיג ואורית שריקר.
הבאנו את הפעילות ממש כפי שכתבו אן ואורית ושתפו במייל את קבוצת ההכשרה של מנחים בתכנית, אליה השתייכו "החלטנו ללכת על מתודה, שכולם מתחברים אליה- קיר הפייסבוק.  רשמנו מספר סטטוסים, אשר פוזרו על שולחנות בחדר.   מתחת לכל סטטוס תלינו דף לבן.  כל ילד קבל טוש.  הילדים התבקשו להגיב או לתת לייק לסטטוסים שבחרו.  במרכז החדר ערימת אצבעות LIKe
יש לה ציצי גדול ופרצוף נחמד
מצאתי אתר שווה של סרטים כחולים
אתה בא למסיבה- יא הומו?
באיזה גיל אפשר להתחיל לקיים יחסי- מין?
נעה לא שמה עליי.  לא בא לי לחיות. 
במרץ רב ועם הרבה ציחקוקים הילדים החלו לפזר לייקים ולכתוב תגובות, שנתנו הרבה חומר לדיון.  בקשנו להתייחס לסטטוסים ולתגובות שנכתבו.  ניהלנו דיון מאד משמעותי! הילדים גילו פתיחות רבה וביקשו דרך השיח על הסטטוסים להרחיב את הדיבור על נושאים מסויימים שהועלו ושלא הועלו.  לסיום אספנו את ציפיותיהם מהמפגשים ושוחחנו על החוזה, אשר כלל שיח ללא גידופים, הגעה בזמן למפגשים וטלפונים במצב רטט, כבוד וסודיות.  אנחנו יצאנו בתחושות ממש טובות ומצפות בקוצר רוח למפגש הבא..".
3.     שאלון טרום סדנה- באדיבות יסמין דבש וחגית בניסטי- "אורט ימי אשדוד". השאלון מטרים את הכינוס
 
הראשון של הקבוצה.  מטרתו הייתה לעורר סקרנות, למתן חששות, לקבל תמונה בנוגע לנושאים, בהם בני הנוער
 
עסוקים ורוצים לקבל מענה במסגרת הסדנה וכן לבחון את נכונות הנוער להשתתף בסדנא.  ניתן כמובן להתאים
 
את השאלון לצרכי הקבוצה ולצרכיכם כמנחים.
 

שאלון מקדים לקבוצת 'מקושרים'

חניך יקר,
תודה לך על הזמן שאתה מקדיש למילוי השאלון.  השאלון קצר ואין צורך למלא שם, אלא אם תבחר לרשום בתחתית הדף.  מטרתו להבין מה עשוי לעניין אותך.
אנא סמן  וי  בעמודה המתאימה.
 
 
שאלה
כן
מעט
לא
1
האם אתה מכיר את דעותיך ואמונותיך בנושא זוגיות?

 
 
 
2
האם אתה יודע מה חבריך ומשפחתך חושבים עליך בנושא זוגיות?

 
 
 
3
האם אתה מקבל את האדם השונה ממך?

 
 
 
4
האם אתה מכיר סימנים טובים וסימנים מסוכנים בקשר זוגי?

 
 
 
5
האם אתה משתף אדם אחר באהבתך למישהי/מישהו בני גילך?

 
 
 
6
האם שמעת על אמצעי מניעה בקיום יחסי מין?

 
 
 
7
האם היית רוצה לדעת עוד על שימוש באמצעי מניעה?

 
 
 
8
האם אתה יודע מה ההבדל בין אהבה להתאהבות?

 
 
 
9
האם פעם נפרדת מקשר זוגי ממישהי/מישהו?

 
 
 
10
האם היית רוצה לדעת עוד מה חבריך חושבים על חיזור, אהבה?

 
 
 
 ​
 
4        מיפוי קשרים, נושאי שיחה ושיתוף- פעילות  באדיבות דבורה סדיגורסקי וטליה אבן חיים.
 
את מי אנחנו משתפים ובמה?
הפעילות מכוונת ליצירת מפה, המאפיינת נושאים מדוברים, אינטימיים ואחרים, וממפה את מערכות היחסים ואת הנושאים המדוברים במערכות יחסים אלה.  אחת ממטרות הפעילות לבחון את האפשרות לשתף ולהרהר בשאלות את הקבוצה הנוכחית, דיון בשאלת גבולות השיתוף ובשאלות, הנוגעות באחריות הקבוצתית המשותפת ליצירת מרחב בטוח לפעולה.